Blog

Quote: “Ik ben creatief, dus daarom wat minder projectmatig en procesgericht.“

  • Home
  • Blog
  • Quote: “Ik ben creatief, dus daarom wat minder projectmatig en procesgericht.“
Quote: “Ik ben creatief, dus daarom wat minder projectmatig en procesgericht.“

Quote: “Ik ben creatief, dus daarom wat minder projectmatig en procesgericht.“

Quote: “Ik ben creatief, dus daarom wat minder projectmatig en procesgericht.“

J. van den Doel, 14 augustus 2017

Wat is het heerlijk als een kantoor, werkplaats of productieomgeving efficiënt, gestructureerd en geordend ingericht is. Niet zoeken naar gereedschap. Niet wachten op nieuwe orders. Niet onnodig lopen omdat bepaalde benodigdheden niet voorhanden liggen. Ja wellicht zijn wij bij WEL een soort ‘structuurfreaks’. En ja, ook in ons privéleven klagen onze levenspartners soms als we thuis van alles op alfabetische volgorde willen zetten of dat we misschien een beetje ver gaan met het slimmer indelen van ons fietsschuurtje, garagebox of opslag. En boodschappenlijstjes maken (inclusief checklist) op volgorde van de supermarktpaden en schappen. Maar ach, op een gegeven moment leer je te accepteren dat het ons lot is (en tevens het lot van onze levenspartners). Ja, wij houden van chaos, want zonder chaos en ongestructureerde processen zouden wij geen werk hebben.

Zijn we gek? Wellicht. Maar toch worden we niet voor niets veel ingehuurd door organisaties die meer overzicht, structuur en grip verlangen in en rondom operationele processen. Dit kan variëren van het opnieuw inrichten van de werkomgeving tot en met het initiëren van betere interne communicatieprocessen. Resultaat? Kostenreductie, meer rust in de organisatie, betere werkomstandigheden en positieve gedragsveranderingen (procesoptimalisatie is niet alleen maar sleutelen aan de hardskills, maar juist ook aan de softskills!).

In de afgelopen jaren hebben we veel weerstanden van medewerkers geproefd. Eén van die weerstanden wil ik hierbij nader toelichten en iets dieper op in gaan, namelijk “dat projectmatige en procesmatige werken van jullie gaat ten koste van mijn creativiteit”. In andere woorden; ‘ik ben creatief, dus daarom wat minder projectmatig en procesmatig”. Ik zal er altijd alles aan doen om in te laten zien dat deze stelling niet opgaat. Waarom zou deze stelling niet opgaan? Omdat er bij WEL anders bijna geen mensen werken!

In de afgelopen 3 jaar is WEL exponentieel gegroeid. Zowel financieel als in het aantal medewerkers, de hoeveelheid klanten, het type klanten en type (en grootte van) opdrachten. Eén van de grote uitdagingen bij bedrijfsgroei is het waarborgen en continueren van kwaliteit. In 2016 had WEL een gemiddelde klanttevredenheidsscore van een 9,2. In onze ogen een hoog cijfer waar we heel trots op zijn. Maar wat is het een behoorlijke uitdaging om dit cijfer vast te houden als er meer en meer personeel bij komt en er meer en meer opdrachten binnenkomen. Tot nu toe krijgen wij dat voor elkaar, maar dat heeft alles te maken met de combinatie werkprocessen, intelligentie en creativiteit van personeel.

Gezien onze bedrijfsgroei heeft WEL in de afgelopen twee jaar veel vacatures gehad. Omdat de naamsbekendheid en de inzet van Public Relations sterk gegroeid is, is ook een toename van het aantal sollicitanten per vacature behoorlijk toegenomen. Een voorbeeld hiervan is de vacature voor een nieuwe office manager, waarvoor we in een maand tijd meer dan 60 sollicitaties ontvangen hebben. De ene na de andere sollicitant pronkte met de hoeveelheid kennis en ervaring. Is dat de sleutel tot een succesvolle carrière, die kennis en ervaring? En is kennis en ervaring ook de sleutel tot het genereren van kwaliteit in een organisatie? Ik wil hierbij niet suggereren dat kennis en ervaring onbelangrijk is, maar het is in mijn ogen niet DE sleutel tot succes. Immers, naast intelligentie en creativiteit moet een medewerker ook over de juiste mentaliteit beschikken. Ik heb liever een medewerker die creatief is, die scherp is, die de drang heeft om zaken te verbeteren, die leergierig is, die bovengemiddeld intelligent is en vaardig en kundig is vanuit eigen kracht.

Pas vroeg onze (nieuwe) office manager waarom zij ‘het’ geworden was in de sollicitatieprocedure, er waren immers andere kandidaten die meer ervaring hadden dan zij. Het antwoord was simpel: zij is leuk, spontaan, eigenwijs, creatief, eigenzinnig en intelligent. Veel interessanter dan kennis en ervaring. Een makkelijke keuze toch?

Een ander voorbeeld van onze groei is het verloop van onze zoektocht naar een nieuwe consultants voor onze divisies WEL Mobiliteit en WEL Consulting. Tientallen sollicitanten met veel kennis en ervaring, waaronder veel mensen die 30 jaar bij een leasemaatschappij of auto-importeur hebben gezeten. Helemaal niets mis mee natuurlijk, maar je moet je afvragen of ervaring je persoonlijke Unique Selling Point moet zijn. Stel je hebt veel ervaring in wagenparkbeheer (zoals het uitrekenen van Total Cost of Ownership of het berekenen van leaseprijzen of ROB-kosten) en de wereld verandert langzamerhand naar andere verdienmodellen in de mobiliteitsbranche. Wat is dan nog de waarde van al die ervaring? Wat is dan de waarde van die opgebouwde en toegeëigende kennis? Naar mijn mening gering. Zeer gering. Ik heb liever een medewerker die (wellicht met minder ervaring en kennis) een creatieve geest heeft en binnen ‘no time’ de juiste informatie en kennis heeft toegeëigend om een bepaalde opdracht te doen. In de afgelopen 9 jaar dat WEL bestaat hebben we echt niet altijd exact dezelfde opdrachten moeten doen. Iedere klant heeft immers een andere onderzoeksvraag, andere doelstelling of ander probleem dat wij dienen op te lossen. Creativiteit, onderzoeksvaardigheden, systeemdenken en mentaliteit (de drang om benodigde kennis toe te eigenen) is vele malen belangrijker. Iemand die deze eigenschappen en vaardigheden in huis heeft, kan immers bijna alles. En als er bepaalde trends ontstaan en er afgeweken wordt van de wegen die al 30 jaar vast lagen, dan is het geen probleem voor die persoon om mee te buigen in de betreffende ontwikkeling.

Uiteraard is kennis en ervaring bij onze consultants prettig, maar de selectiecriteria bij nieuwe medewerkers is zwaarder omtrent de punten creativiteit, onderzoeksvaardigheden, systeemdenken en mentaliteit, dan kennis en ervaring.


Terugkomend waar dit artikel mee begon; “Ik ben creatief, dus daarom wat minder projectmatig en procesgericht”: Als ik kijk naar de meeste consultants bij WEL, dan zijn dat bijna allemaal ‘procestijgers’. Ze zijn gek op structuur creëren en hebben allemaal de drang om continu te willen verbeteren, zowel binnen onze eigen organisatie als bij onze klant. Ook beschikken zij allemaal over een hoge mate van creativiteit, intelligentie en mentaliteit (‘niet lullen, WEL poetsen’). Blijkbaar kan het dus wel degelijk samen: procesmatig denken en handelen, projectmatig werken en handelen en creativiteit en intelligentie. Ja, ik ben een trotse ondernemer. Trots op onze kwaliteit en daarmee dus zeer trots op onze medewerkers. Allemaal professioneel, allemaal hun eigen talent en allemaal WEL.

Benieuwd wat onze consultants voor uw organisatie kunnen doen? Of heb je behoefte om nog eens verder te sparren over dit onderwerp? Nodig mij dan eens uit voor een kop koffie! Mail of bel WEL: J.vandendoel@welcompany.nl / 0174-730419


© Copyright WEL . Alle rechten voorbehouden. Website door Kendrix.